Proiect realizat cu sprijinul

  • Uniunea Europeana
  • Romania
  • Programul National de Dezvoltare Rurala
  • Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale

Intrebari frecvente

Multe dintre intrebarile voastre se regasesc aici. Pe masura ce apar intrebari noi, vom continua sa completam aceasta pagina. Pentru a ne ne trimite si alte intrebari, puteti sa folositi formularul din pagina de contact.

 

A cui e aplicatia asta?

Aplicatia de raportare a deseurilor este detinuta si dezvoltata de compania ECOSys Organization SRL pentru a veni in ajutorul tuturor celor care doresc sa raporteze deseuri (asa cum, de altfel, cere legislatia) si carora le este util un sistem care sa organizeze aceste informatii si sa genereze rapoartele necesare. In baza sugestiilor si cererilor Dumneavoastra, aceasta platforma se imbunatateste continuu, astfel incat sa raspunda nevoilor unui domeniu intr-o evolutie atat de accelerata cum este cel al managementului deseurilor.

Ale cui sunt datele si rapoartele?

Datele introduse si rapoartele generate sunt in proprietatea utilizatorilor aplicatiei. Acestia au libertatea de-a le folosi cum doresc. Rapoartele sunt strict confidentiale si agrega - fara a interveni asupra lor - datele introduse in comenzile de ridicare a deseurilor.

Ce fel de rapoarte furnizeaza aplicatia?

Formatele de raportare furnizate indeplinesc doua obiective majore: in primul rand asigura respectarea prevederilor legale in vigoare si, in al doilea rand, dau informatii relevante pentru orice decizii doriti sa luati in privinta deseurilor pe care le administrati.

Bergson International SRL este o companie din Bucuresti cu capital integral romanesc, specializata in consultanta de proces si cu experienta solida in managementul deseurilor. Am colaborat (si continuam sa colaboram) cu Asociatia ECOTECA, un ONG specializat in politici de managementul deseurilor. Impreuna, am dezvoltat aplicatia pe care o puteti accesa prin intermediul site-ului www.raportaredeseuri.ro.

Detalii comerciale

1. Cu ce ma ajuta aplicatia la raportarea deseurilor?

Desi rapoartele generate de aplicatie sunt cele obligatorii prin lege (L.211/2011, HG 1061/2008, L.132/2010, HG 856/2005), utilizarea aplicatiei nu este in nici un fel obligatorie. Aplicatia este doar un ajutor tehnic pentru companiile care au nevoie sa-si administreze corespunzator deseurile si raportarile aferente, conform legislatiei in vigoare. Am constatat in practica ca exista o dificultate majora in acest sens, mai ales pentru companiile care genereaza deseuri diversificate sau au mai multe locatii generatoare de deseuri, locatii pentru care doresc sa intocmeasca raportari iar centralizarea si ordonarea datelor este anevoioasa.

2. Cu ce ma ajuta aplicatia la administrarea obligatiilor care imi revin fata de Fondul pentru mediu?

Administrarea datelor privind ambalarea produselor este anevoioasa si costisitoare. Fara a cunoste exact cum este ambalat fiecare produs si materie prima care trec rin contabilitate, este imposibila determinarea cantitatii de ambalaje puse pe piata. Chiar si dupa ce aceste informatii sunt cunoscute, ele se deterioreaza rapid, cu fiecare transport de produse importate sau la fiecare lot de produse fabricat sau re-ambalat. Mai mult, unele produse sunt returnate si distruse, altele sunt exportate. Toate aceste operatiuni trebuie inregistrate riguros si consecvent si, apoi, raportate catre Fondul de mediu, intrucat nasc obligatii fiscale. Aplicatia administreaza aceste informatii, astfel incat sa aveti datele in permanenta la zi, chiar si daca se schimba persoanele responsabile cu aceste operatiuni.

3. In cazul in care optam sa ne inscriem in sistem, care sunt obligatiile de plata?

In functie de specificul activitatii Dumneavoastra veti avea acces nelimitat in aplicatie in baza unui abonament lunar in suma fixa, fara nici un fel de costuri suplimentare. Stim ca administrarea deseurilor este o bataie de cap in sine, nu dorim sa va complicam viata si mai mult. Detaliile privind planurile tarifare sunt disponibile in pagina de preturi. Credem ca veti fi placut surprinsi.

4. Care este metoda de inscriere in sistem? Se completeaza o cerere/contract?

Pentru inscrierea in aplicatie, va invitam sa va setati un cont de generator, producator, colector sau consultant. Dupa ce il utilizati o perioada de 1-2 luni si va faceti o idee cu privire la utilitatea platformei, va vom trimite un contract de prestari servicii de asistenta in intocmirea raportarilor, pentru continuarea utilizarii serviciului. Nu ne grabim, insa; dorim sa puteti alege in deplina cunostinta de cauza.

5. Toti operatorii care preiau/valorifica deseuri sunt automat inscrisi in sistem sau vor fi adaugati de catre noi ?

Aplicatia nu administreaza nici un fel de detalii comerciale intre parteneri (generator de deseuri si prestator de servicii de colectare). Adaugarea sau eliminarea partenerilor (colectori sau generatori) va revine exclusiv, in baza contractelor pe care le aveti semnate cu acestia, a tipurilor de deseuri acoperite de aceste contracte, a valabilitatii lor, etc. Noi va ajutam sa le tineti evidenta, insa alegerea lor si negocierea termenilor colaborarii va revine exclusiv.

6. Cine verifica faptul ca operatorii care preiau/valorifica deseuri inscrisi in sistem sunt autorizati la zi?

Autorizatiile de mediu ale colectorilor fac parte in detaliile comerciale ale contractului si ele nu pot fi verificate fizic de noi. Aplicatia poate, insa, sa retina datele de expirare a autorizatiilor sau contractelor de prestari servicii – pe care le introduceti Dumneavoastra in detaliile colectorului - si sa va semnaleze inainte de expirarea acestora. Reinnoirea acestora cade, insa, in sarcina titularului, iar Dumneavoastra va trebui sa ii solicitati sa va remita o copie, pentru a va dovedi valabilitatea autorizatiei sale de mediu sau a celor de functionare.

7. Mai trebuie facute raportari privind deseurile catre autoritatile de mediu locale (asa cum este specificat in autorizatia noastra de mediu) sau autoritatile de mediu pot accesa direct aceste raportari ?

Datele Dumneavoastra sunt complet confidentiale, rapoartele sunt pentru uzul Dumneavoastra propriu. Este alegerea Dumneavoastra cum le veti utiliza, intrucat si raspunderea legala va apartine. Formatul de raport generat este printabil in formatul solicitat de lege (L.211/2011, L.132/2010), insa decizia de-a-l printa, stampila si depune va revine direct. In cazul obligatiilor fiscale catre Fondul pentru mediu, va trebui sa introduceti totalul din raportul generat de aplicatie in programul pus la dispozitie de catre Administratia Fondului pentru Mediu. Autoritatile de mediu (sau oricine altcineva) nu au acces la datele Dumneavoastra.

Explicatii tehnice

1. Cum aleg industria (cand setez sau modific contul meu in aplicatie)?

Industriile sugerate de aplicatie sunt astfel alese incat sa grupeze domenii de activitate care genereaza deseuri intr-o maniera si tipologie oarecum similare. Daca nu gasiti exact domeniul Dumneavoastra de activitate, nu va faceti probleme: alegeti acea industrie care este cea mai apropiata de activitatea organizatiei Dumneavoastra si apoi oferiti mai multe detalii in campul urmator (“descriere”).

2. Ce inregistrez la descriere (cand setez sau modific contul meu in aplicatie)?

Orice detalii care vi se par relevante pentru a defini mai bine activitatea Dumneavoastra, prin comparatie cu alte posibile companii din cadrul industriei alese la punctul anterior. Cele mai relevante aspecte sunt cele privind deseurile pe care le generati, respectiv tipul de produse pe care le puneti pe piata.

3. De ce exista – in cont de generator – optiunea “Salveaza fara datele colectorului”? Nu se salveaza daca nu se foloseste acest buton?

Uneori, la setarea contului, generatorul este posibil sa nu aiba la indemana datele colectorului caruia ii va preda deseurile sale. Cu toate acestea, pentru a nu pierde propriile date introduse, acestea se pot salva si in lipsa informatiilor despre colector. Ulterior, pentru lansarea online a unei comenzi de ridicare a deseurilor, vor trebui introduse datele colectorului. In caz contrar, aplicati de raportare nu are de unde sa stie cui sa trimita comanda de ridicare a deseurilor.

4. Cum adaug – in cont de colector – comenzi pentru care nu exista generator creat?

O comanda de ridicare a deseurilor, primita de colector prin alte mijloace (telefon, email, etc), nu poate fi deschisa in aplicatie de acesta fara a alege generatorul care a plasat aceasta comanda. Daca generatorul nu exista deja in lista de generatori a colectorului, el va trebui creat selectand “creaza generator nou”, din lista derulanta care se gaseste in campul “generator” din ecranul “creare comanda noua”. Evident, odata creat, generatorul respectiv ramane in sistem si poate fi selectat ulterior din lista.

5. Cum sterg – din contul de colector – o comanda deschisa introdusa gresit?

Daca dintr-un motiv oarecare doriti sa anulati o comanda deschisa (adica care nu a fost repartizata inca unui agent de teren), aveti optiunea “sterge”, afisata in dreptul fiecarei comenzi din lista de comenzi deschise. Click pe ea si…s-a rezolvat. Atentie, insa: o comanda stearsa va disparea si din lista de comenzi deschise din contul generatorului care a initializat comanda.

6. Cum sterg – din cont de colector – o comanda in tranzit introdusa gresit?

O comanda in tranzit (adica care deja a fost repartizata unui agent de teren) poate fi stearsa doar dupa ce este “desprinsa” de agentul de teren respectiv. Pentru a face acest lucru, in lista de comenzi in tranzit aveti optiunea “realocare” a carei selectare va genera o mini-fereastra de dialog care va solicita mentionarea motivului realocarii (pentru pastrarea evidentei incidentelor care au dus la necesitatea realocarii). Dupa ce precizati motivul realocarii, comanda devine din nou deschisa si poate fi stearsa (sau realocata unui agent de teren) ca orice alta comanda deschisa.

7. Cum sterg – din cont de colector – o comanda inchisa introdusa gresit?

O comanda inchisa NU MAI POATE FI STEARSA. Este un aspect important de securitatea informatiilor si a bazei de date, intrucat informatiile din comenzile inchise sunt informatiile finale in baza carora se compileaza toate rapoartele (atat ale generatorilor cat si ale colectorilor). Asadar, orice interventie asupra unei comenzi inchise va denatura inclusiv datele istorice ale partenerului din comanda respectiva, date care este posibil sa fi fost deja raportate intern sau catre terti. Asadar, ele nu mai pot fi modificate.

8. Ce se intampla daca agentul de teren (al colectorului) nu poate onora comanda de ridicare?

Daca, indiferent din ce motive, agentul de teren nu-si onoreaza o comanda care i-a fost repartizata, aceasta ramane deschisa in contul lui pana cand ea va fi onorata sau realocata. Realocarea se face prin click pe optiunea “realocare” din dreptul comenzii respective, a carei selectare va genera o mini-fereastra de dialog care va solicita mentionarea motivului realocarii (pentru pastrarea evidentei incidentelor care au dus la necesitatea realocarii). Dupa ce precizati motivul realocarii, comanda devine din nou deschisa si poate fi repartizata unui agent de teren (sau stearsa) ca orice alta comanda deschisa.

9. Cine intocmeste rapoartele cerute de legislatie? Dar cele de management?

Raportarile la care aveti acces se agrega automat din datele preluate din procesele verbale de predare a deseurilor (Anexele 2 si 3 ale HG 1061/2008). Procesul verbal insusi se genereaza si se actualizeaza automat prin deschiderea si inchiderea comenzilor de ridicare a deseurilor lansate online. Rapoartele astfel generate se impart in doua categorii: cel legale si cele de management (care va dau informatii comparative intre locatii, pe perioade alese, pe tipuri de deseuri, pe colectori, etc).

10. Intrebarea urmatoare....

Raspunsul urmator....